Eksamensangst – Få 5 gode tips lige her

Puha. Eksamensangst! En følelse der kan opleves enormt skræmmende, lige før du træder ind af døren og skal se censor i øjnene for første gang. Er hun ond? Har hun hugtænder? Og kan det virkelig passe, at hun bare er der for at få en ned med nakken?

Rygterne kan være mange og situationen kan måske føles fuldstændig uoverskuelig. Men bare rolig – for nu afslører vi en lille hemmelighed. Censor er også bare et helt almindeligt menneske;) So don’t worry!

Så hvorfor er det så, at vi bliver så nervøse?
Måske er vi usikre på, om vi er forberedte nok på det uventede? Måske er det ideen om den konsekvens, det kan have, hvis vi ikke lever op til det resultat, som vi selv ønsker? Eller måske er det noget helt tredje. Uanset hvad så er det værd at huske på, at alle mennesker inderst inde ønsker dig det bedste! Det gælder især for både din lærer og din censor.

Vi har samlet 5 tips til dig, som ønsker hjælp til din eksamensangst fra erfarne lærere, der har prøvet dette i mange år.

De 5 tips til din eksamensangst: 

1. Sørg for at få din nattesøvn

Tro os! Det gavner dig, at du ikke har dybe rander under øjnene, når du sætter dig ind til eksamensbordet. Hjernen arbejder bare bedst, når den har fået lov til at hvile sig lidt. Du vil helt sikkert også nemmere kunne huske dit oplæg.

2. Træk vejret

Tag et øjeblig hvor du lige finder roen inde i dig selv. Træk vejret dybt et par gange og lad sommerfuglene falde lidt til ro. Eksamenstiden går ALTID hurtigere end du tror, og før du ved af det, spørger din lærer, om du har mere at tilføje.

3. Tal højt og tydeligt

Du er sej – Husk det! Ligemeget om du føler, at du kan dit stof til UG eller du er i tvivl om det meste, så husk altid at tal højt og tydeligt. Det udstråler selvtillid og kontrol, også selvom du måske er lidt i tvivl, om det du siger.

4. Kig op

Måske synes du det er svært at se din lærer eller censor i øjnene. Men så se lidt over deres øjne eller på deres næse, når du taler. Så signalerer du, at du er tilstede, har selvtillid og ved, hvad du snakker om.

5. Sæt ord på din frygt inden eksamen.

Hvad er det værste, der kan ske? Sig det højt til en du føler dig fortrolig med eller skriv det ned. I de fleste tilfælde vil du opdage, at din eksamensangst falder, når tingene kommer ud i det åbne. Så er det nemmere at forholde sig til den og måske er den også mindre uhyggelig.