Vores undervisningsmetode

Efterskolen er for elever på 9. og 10. klassetrin, og undervisningen er gymnasieforberedende.

Med undervisningen på Dronninglund Efterskole skal du både inspireres, udfordres og tænke anderledes. Vi hjælper dig med at finde ind til dine styrker og sætte dem i spil i samarbejde med dine klassekammerater. Vores fokus er, at du bliver aktiv i egen læring og dermed får din læring i hænderne. Det betyder, at du både skal være med til at definere spørgsmålene og besvare dem. Men hvordan gør man det?

Projektorienteret

På Dronninglund Efterskole arbejder vi meget projektorienteret. Her udforsker vi i løbet af skoleåret mange forskellige emner. Undervisningen bygges op med et mindre oplæg, og vi har et princip om, at læreren maximalt taler i et kvarter ved tavlen. Her bliver du introduceret til spændende indhold, læringsteknikker, metoder og teorier, hvorefter læreren bevæger sig over i en vejledende rolle. Gennem samarbejde med dine kammerater skal du give liv til opgaverne gennem projektstyring og eksperimenterende tænkning. Vi mener, at det procesorienterede arbejde, hvor du får opgaven i hænderne, giver den bedste læring og indlevelse.

Skolens undervisning er forberedende til alle ungdomsuddannelser.

Energizers og leg

Hjernen og kroppen har brug for afbræk i løbet dagen for at kunne holde sig koncentreret. Derfor gør vi meget ud af at skabe små sjove indspark i løbet af undervisningen, der fylder dig med god energi. Det kan være alt fra kreative lege, bevægelse, ud-af-klassen-oplevelser eller hands-on-aktiviteter.

Leg er en central del for Dronninglund Efterskole, fordi legen frigør tanker, udvider grænser, stimulerer læring og giver positive fællesskabsoplevelser. Derfor vil du på Dronninglund Efterskole også opleve leg i alle typer aktiviteter. Det foregår både i undervisningen, i fritiden og i vores fællesarrangementer.

Timerne

På Dronninglund Efterskole arbejder vi aktivt med at skabe undervisning med stort engagement og høj faglighed. Eleverne lærer at agere i processer og undervisningsforløb, så de tør fejle og samtidig bliver motiveret til at afprøve mange løsninger selv.

Vi giver eleverne oplæg, der får dem op af stolene, så undervisningen kobler teori og praksis. Helt konkret er eleverne med til at tænke løsninger ind i en virkelig kontekst ved eksempelvis prøvehandlinger, prototyper og produktudvikling.

Elever og lærere samarbejder om et godt arbejdsmiljø i timerne. Eleverne er medbestemmende i klasserummet på det faglige undervisningsmiljø, og klassen udarbejder i starten af året samværsregler.

Relationer

At gå på efterskole giver nye perspektiver på din oplevelse af at lære. Det gør det blandt andet, fordi ansatte er en del af elevernes liv både fagligt i undervisningen og i deres fritid. F.eks bliver kontakten mellem din engelsklærer og dig tættere, når det også er ham, der dagen før har spillet fodbold med dig og har sagt godnat på værelset.

Vi har stort fokus på at skabe de autentiske oplevelser hvor dannelse, trivsel og læring er grundelementer. Eleverne lærer bedst i en hverdag præget af varme, smil og masser af tryghed. Det skaber grobund for at udforske identitet og ståsted.

Vil du gerne høre mere omkring undervisningsmetoderne på Dronninglund Efterskole, eller kunne du bare godt tænke dig at opleve skolen? Så kom på en uforpligtende rundvisning lige her: